En toen was er een nieuwe wasstraat!

In nieuws by Jeroen Visser

Na een vlotte bouwperiode is de nieuwste wasstraat in Purmerend dan echt klaar om auto’s te gaan wassen: Carwash4all. Per 1 december gaat het commercieel wassen echt starten en wordt de geplande marketing ingezet om de wasstraat en stofzuighal vol te krijgen.

De wasstraat is gebouwd als een express wasstraat, dus met echt minimale handmatige voorbereidingen kan de auto de kettingbaan op. Enkel wat extra chemie met een handspuitje en soms een ruitenwisserhoesje bij de achteruit en de auto kan de straat in! Alles tot een hoogte van 205 cm kan gewassen worden, dus ook een Transporter of een Dodge Ram (met dichte bak). De uitgekiende techniek van DICO, en tunnelsturing, wast een auto dermate vloeiend en rustig dat dit menigeen opvalt die uit professionele interesse met een auto meeloopt door de wasstraat.

Om een idee te krijgen van de autowasstraat die we gebouwd hebben in Purmerend kun je dit filmpje van 3 minuten bekijken, hierin zie je de carwash vanuit de hal en vanuit de auto:

Zoals je zit is alles uitgevoerd in RVS en dit is met de nieuwste techniek nog beter gemaakt, alles is elektrolytisch gepolijst! Daardoor wordt het RVS super, maar dan ook super glad en krijgt een chroom-achtige uitstraling. Doordat het zo glad is kan er minder goed vuil aan hechten en kun je het dus ook makkelijker schoon maken. De chroom-look ziet er ook nog eens vet uit, vinden wij bij DICO 😉

De wasstraat is net geen 40 meter lang en heeft een prachtig rode inrijboog waar het voertuig wordt gescand en ingeneveld met een shampoo. De velgen worden tegelijkertijd met een speciale velgenreiniger ingespoten precies op de velg om deze optimaal te kunnen laten inweken als een halve minuut later de hoge druk er vol op komt. Na het inspuiten komt de schuimwand: een prachtige deken van opgeklopte shampoo wordt over de auto heen gelegd en met 3 krachtige LED stralers aangelicht. Spektakel dus! Dan volgt de hoge druk.

We hebben een 3-voudige hoge druk systeem gebouwd, 70 bar:

  1. Verticale paaltjes links en rechts van de auto. Deze hebben aan elk paaltje 6 vuilfrezen boven elkaar zitten die allen onder een verschillende hoek de onderste regionen van de auto met hoge druk schoon spuiten en natuurlijk ook de velgen en banden.
  2. Daarna volgt de meelopende hoge druk wielwasser (zie bovenstaande foto). De nozzles volgen op een rail systeem van 2 meter de voorste wielen van de auto, lopen daarna terug naar de begin positie en nemen daarbij de dorpels gelijk mee. Dan volgen ze de achterwielen en reinigen deze ook zeer intensief.
  3. Als laatste uit de hoge druk serie staat de hoge druk boog klaar. Aan elke zijde een omhoog en omlaag bewegende pendel met 4 langstraal nozzles. Deze richt zich ook nog eens automatisch naar de voor- en achterzijde van de auto. Hetzelfde geldt voor de pendel die midden bovenin hangt.

De auto is dan helemaal zandvrij en rondom met hoge druk afgespoten voordat de eerste borstel op het voertuig komt. We beginnen met een dakwals die de auto van de motorkap tot aan de achterklep wast.

Dan volgen de nieuwste rondomwassers van DICO: de meelopende zijborstels.

Over een lengte van 60 cm lopen de zijborstels met de auto mee zodat aan de voorzijde en aan de achterzijde een langere contacttijd met de auto behaald worden. En meer contacttijd van borstels is per definitie een betere reiniging van de auto. Een prachtige nieuwe ontwikkeling die in Purmerend als primeur geplaatst is. De 60 cm beweging wordt uitgevoerd door een gestuurde luchtcilinder, het draaien van de borstels gebeurt bij DICO bij voorkeur met elektromotoren i.p.v. hydraulische aangedreven. Het stroomverbruik is minimaal 30% lager en omdat alle motoren een eigen frequentie omvormer hebben is het toerental perfect af te stellen via de tunnel besturing.

Dan volgen 2 lage zijborstels van 50 cm hoog, de zogenoemde rockers. Die zorgen voor een extra wassing van de moeilijke delen: de hoeken van de auto en de dorpels. Uiteraard nemen ze de velgen ook mee.

Om meer snelheid in de tunnel te kunnen behalen en een intensieve reiniging, staat er nog een 2e set rondomwassers met dakborstel. Hier plaatsen we dan de lage horizontale wielwassers bij (zie foto hieronder), die als enige zijn uitgevoerd met nylon borstels. Vlak boven de vloer worden deze borstels tegen de velgen aangedrukt en verschillende draaiing van de borstel ten opzichte van de draaiing van het wiel worden de velgen echt goed schoon. Zonder twijfel de meest lastig te reinigen onderdelen aan een auto! Om ook de vieste velgen schoon te krijgen herhalen we deze set nog een keer onder de afspoel en wax bogen.

Een schone auto moet natuurlijk goed beschermd worden. Dus we spoelen hem af en gaan dan afhankelijk van het gekozen programma een superwas of een polishwax aanbrengen waarna de eindigen met een drooghulp (ook een soort wax zodat het water sneller van de auto af gaat) en spoelen we hem nogmaals helemaal af: dan is het tijd om te drogen!

Door 5 krachtige ventilatoren (blowers) blazen we de auto droog. De blowers hebben geluidsdempers erop zitten die het geluid met 50% reduceren, met name prettig voor de mensen op het stofzuigplein en het personeel van de wasstraat. Om de laatste micro druppeltjes weg te krijgen gebruiken we een dakwals en 2 zijborstels met speciaal fluffy textiel om de auto na te drogen.

Resultaat: een prachtige schone en droge auto!

Achter de schermen staat natuurlijk nog veel meer apparatuur: een enorme schakelkast, diverse opslagtanks en pompen, waterrecycling systeem, kassa-systeem, 2 lucht compressoren, centraal stofzuigsysteem en een eigen bron die op 40 meter diep het water haalt dat via een reverse osmose systeem vlekvrij water oplevert. Geen gebruik van kostbaar drinkwater.

Mocht je naar aanleiding van deze blog meer info willen of vragen hebben, bel of mail ons gerust. Op onze website www.dicocarwash.nl vind je informatie en onze gegevens. Je kunt ons ook WhatsAppen via 085 0653 299.