You have a dream: The carwash dream

In nieuws by Jeroen Visser

Al jaren heb je een droom om auto’s te gaan wassen en nu vind je dat het tijd wordt om je droom te gaan realiseren.

Dit horen we gelukkig vaker! De vraag is dan altijd “hoe pakken we dat aan?”. Standaard zeggen we altijd dat het traject begint met een goede locatie. Auto’s wassen is veelal een impuls actie voor de consument en dus is zichtbaarheid van het carwash gebouw absoluut een voordeel. Uiteraard kun je bijna alles compenseren met marketing, echter wordt dat een jaarlijks terugkomende kostenpost die met een goede, wellicht wat duurdere, locatie voorkomen had kunnen worden. Op de mid-lange termijn kan een duurdere locatie toch voordeliger zijn.

Wat over het algemeen geen impuls is, is het wassen op zaterdag. Deze categorie klanten gaan bewust naar de wasstraat op zaterdag “omdat ze dat altijd doen”. Voor deze groep zou de wasstraat ook 3 straten achterop een industrieterrein mogen liggen.

Om je wat gevoel mee te geven betreffende locaties de volgende zeer grove vuistregels:

  1. Een plaats met 50.000 inwoners, genereerd een potentie van 100.000 wassingen per jaar. Dus een factor 2 t.o.v. het totale inwoners aantal;
  2. Concurrentie van andere wasstraten in die plaats moet je er vanaf trekken. Probeer die in te schatten qua aantal wassingen, eventueel omzet via KvK achterhalen. Jaaromzet gedeeld door €10 ex BTW per wassing geeft je een indicatie van het aantal wassingen. Roll-over carwashes, die je vaak bij tankstations ziet, tellen we niet mee;
  3. Op 100.000 wassingen per jaar heb je 25 stofzuigplekken nodig, een factor 4 dus;
  4. Een wasstraat van 40 meter kan 80 auto’s per uur wassen, 50 meter kan 100 auto’s aan, een factor 2 dus;
  5. Het gaat erom dat je geen lange wachtrij krijgt op piekmomenten (met name de zaterdagen). Dan moet je het aanbod aankunnen. Doordeweeks zou je vaak aan een kortere wasstraat al genoeg hebben. Wil je 100.000+ auto’s wassen per jaar (dan zit je al bij ‘the-happy-few’), dan is een 50 meter wasstraat aan te raden;

En wat gaat het nou kosten? De grote ham vraag die vaak op de tong brandt. Het is een beetje dezelfde vraag als ‘wat kost een auto?’. Uiteraard is er een gemene deler. Wij zien vaak dat de investering voor alle apparatuur in een carwash bedrijf richting de 7 à € 800.000 gaat. Dat is dus de wasstraat, stofzuigplein, compressoren, waterrecycling, automaten en bron/osmose systeem samen. Daar moet nog een flinke hal omheen van bijv. 65x25x7H meter, dat loopt snel richting de 1 miljoen. Een lap grond heb je nodig van 3000 m2, kost snel 6 à 7 ton. Dan nog wat inventaris e.d. en het project loopt snel richting 2,5 tot 3 miljoen. Kapitaal intensief dus.

Maar als je dan op stoom komt en je gaat over je break-even-punt heen, dan kan het erg leuk worden!

Wil je hulp bij je zoektocht, een project bekijken of eens meer de diepte in duiken qua getallen; schroom niet om contact op te nemen via email, telefoon of whatsapp! We ontmoeten je graag.